CLIP Intermodal Container Terminal to nowa inwestycja współfinansowana przez Unię Europejską z programu 7.4. Infrastruktura i Środowisko. Transport Intermodalny, która zajmuje obecnie powierzchnię 10 ha i ma pojemność 4500 TEU (twenty-foot equivalent unit - objętość kontenera o długości 20 stóp).

Na atrakcyjność terminalu wpływa jego położenie; znajduje się na skrzyżowaniu dwóch korytarzy TEN-T, North Sea – Baltic i Baltic – Adriatic oraz przy krajowej S5 i blisko autostrady A2 Berlin – Warszawa.

Młodzież miała okazję zaobserwować pracę nowoczesnych dźwigów przeładunkowych Reach Stacker marki KALMAR oraz firmy HYSTER o udźwigu 45 ton, przejechać się lokomotywą manewrową, zobaczyć wagony kolejowe używane do transportu intermodalnego: kieszeniowe, nowe wagony-platformy do przewozu kontenerów, ciągniki siodłowe oraz naczepy do przewozu kontenerów (intermodalne), różne rodzaje kontenerów oraz ich oznakowanie. Pracownicy zademonstrowali młodzieży sprzęganie i rozprzęganie pojazdów kolejowych. Terminal wyposażony jest w nowoczesny, dedykowany system IT, służący do ewidencjonowania ruchów i śledzenia lokalizacji składowania poszczególnych kontenerów.

W drugim dniu wycieczki udaliśmy się do Wrześni, gdzie od października 2016 roku produkowana jest nowa generacja modelu Crafter. W nowej fabryce zatrudnienie znalazło 3400 osób. Koszt inwestycji wyniósł ponad 800 milionów euro, co czyni z niej jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce w ostatnim 10-leciu.

Powierzchnia zakładu wynosi 224 ha, co odpowiada 300 boiskom piłkarskim. Na terenie fabryki działa nowoczesna Hala Budowy Karoserii, Lakiernia, Hala Montażu oraz Park Dostawców, Dział Samochodów Specjalnych oraz Dział Produkcji Pilotażowej. Moce produkcyjne nowego Zakłady mogą osiągnąć nawet 100 000 samochodów rocznie.

Zwiedziliśmy Halę Budowy Karoserii, a w niej przeszło 3,75 km linię oraz Halę Montażu, gdzie obserwowaliśmy 120 taktów produkcji. Byliśmy świadkiem „wesela”, gdzie łączy się podwozie z nadwoziem pojazdu.

Nowy Crafter produkowany jest w aż 69 wariantach. Produkcja jest w 80% zautomatyzowana i zrobotyzowana. Dla ludzi pozostał tylko obszar logistyki i odbioru jakościowego.

W projekcie Crafter wdrożono wiele innowacyjnych rozwiązań. Zakład otwarty jest na innowacje swoich pracowników. Nam bardzo podobał się biało-czerwony Crafter-kabriolet o napędzie elektrycznym – niestety na razie jest tylko taki jeden egzemplarz, który nie posiada homologacji.

Młodzież przekonała się, że produkcja Volkswagena jest nie tylko nowoczesna i według najnowszego stanu techniki, ale i ekologiczna.

Elżbieta Stużyńska

Foto : Paweł Cieślak, Elżbieta Stużyńska

Znajdź nas na:

Szkołą jest pod opieką Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3.

tel. 89 527 23 47
w godz. 8:00-15:00

Realizowane projekty

Modernizacja zawodu- lepszy start na rynku pracy

Pracownia kreowania wizerunku i pielęgnacji fryzjerskiej


Zrealizowane projekty

Nowy zawód na miarę potrzeb

Nowe metody dla ucznia wygody

Pomóż mi osiągnąć sukces

Zdam maturę tylko mi pomóż

Nasza szkoła 
ma tytuł 
"Szkoły Uczącej Się"

Cewntrum Edukacji obywatelskiej

Współpracujemy z: 

ECDLPolska

 

495 logo 91124


Portal Miejski

Redakcja: Mirosława Siemianowska, Agnieszka Kostrzewa
Projekt i wykonanie: Zdzisław Niewiadomski
Copyright © 2005-2017 Zespół Szkół Ekonomiczno-Handlowych w Olsztynie